tahun baru 2013

assalamualaikum..
yeahh..kte da nak msuk taon baru nie..
korg sume da psang azam taon bru blum??
soalan niey msti ade ble msuk taon bru kan??
perlu ke azam nie???
hey..spe ckp ta perlu 2..meh cni kte gigit telinge die..
perlu lah azam 2 cyg oi..
kte kne brubah dri yg bek kpd yg lbih bek..
tp bkn tahun baru je kte kne berazam,,hari2 pown ley berazam..
ta yah nk tggu taon bru pown.
so,, ble nak berazam 2,pstikan azam yg korg wt 2 adalah sesuatu yg kte ley cpai n pstikan ia terlaksne dlu b4 korg wt azam bru...jgn hangat2 taik lembu je..
biarlah azam tahun baru mnjadi pembakar semangat da bkan sesuatu yg terbakar tanpa hasil..
selamat berazam semua!!

jumaat terakhir 2012

assalamualaikum dan salam jumaat..
gnekan jumaat terakhit taon 2012 nie jumaat yg barakah..
Ya Allah,,
kau izinkan kami bernafas lg di bumi-Mu..
syukur dan puji kami hanya untuk-Mu..
bntu kmi mgharungi cbaran-Mu hri ini..
jgn biarkan kami leka dgn kgembiraan dan kebahagiaan yg telah Engkau brikan..
dan jgn biarkan kami hanyut dgn ksedihan dan kkecewaan yg tlah Engkau takdirkan..Amin~~
*gunekan jumaat terakhir nie sbaik2 nye

rasa teringin #3 (macaron)

assalamualaikum..
nmpak ta gmbr uh??
kte tringin mkn uh..*yup,,agak kuno dsitu..
2 je..
wassalam

sharing is caring #5

assalamualaikum..
td kan kte trbce bnde nie dr blog someone..
truly..ALLAH is so sweet..

****************************************
awak..awak nakkan saya jadi suwitt untuk awak..tapi kekadang saya tak mampu jadi suwitt sepertimana ALLAH..die memang suwit sangat sangat..tapi tak ramai pon yang sedar ALLAH tu lagi suwitt dari pasangan deorang..


kalau awak nak saya melindungi awak.sedarlah ALLAH itu adalah sebaik baik pelindung..

bila awak rasa awak keseorangan..awak ketakutan..dan mungkin saya tiada disisi awak..awak rasa terancam..cuba awak mintak perlindungan dari ALLAH..nescaya dia akan melindungi awak dari segala apa yang awak pikirkan mengancam awak...dia tak kira pon awak ada buat salah ke tak dengan dia..dan dia forevere melindungi kita..suwitt kan..

"Tidakkah kamu tahu bahawa Allah memiliki kerajaan langit dan bumi? Dan tidak ada bagimu pelindung dan penolong selain Allah."
(Al-Baqarah: 107)

ALLAH peneman bicara..
kadang kadang awak nak berbicara dengan saya..tapi awak tak mampu..awak bimbang takut menyusahkan saya..takpon ada benda yang awak tak boleh boleh pon nak bawak bincang dengan saya..sedar lah awak..ALLAH tetap ada..semua perkara boleh dibawak berbincangn dengannya..sampai kan awak tak perlu nak menyusun kata kata pon untuk berbicara dengannya..sebab dia dah tau sangat apa yang terbuku dihati awak..

"Katakanlah, " Jika kamu sembunyikan apa yang ada dalam hatimu atau kamu nyatakan, Allah pasti mengetahuinya," Dia mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Allah Mahakuasa atas segala sesuatu."
(Ali 'Imran: 29)

Allah itu lagi kaya raya..
bila awak tengok pasangan orang lain ada kereta..bagi hadiah macam macam..gelang cincin..mesti awak terpikir owwhh suwitt jgk kalo dapat hadiah cenggitu..awakk.
semua benda tu deorang pinjam dari ALLAH jugak..kalau awak nak semua dia boleh bagi..tapi dia tak bagi apa yang kita nak..dia bagi apa yang kita perlukan sebab dia sayangkan awak..nak kasi lagi suwitt..die tak kasi pon benda benda direct kepada awak..dia kasi melalui ma dan abah awak..kengkawan awak..sebab dia nak tengok awak ingatkan die ke tak lepas dia kasi begitu banyak hadiah kepada awak..die tak mintak balasan pon kan awak..
"Katakanlah (Muhammad), " Siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang berkuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati, dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup, dan siapakah yang mengatur segala urusan?" Maka mereka akan menjawab, "Allah." Maka katakanlah, "Mengapa kamu tidak bertaqwa (kepadaNya)?"
(Yunus: 31)

ALLAH begitu pemaaf
kekadang bila awak buat salah dengan saya..saya rasa amat berat hati sangat nak maafkan awak kalo kesilapan yang awak buat tu berulang kali..tapi bila pikirkan balik..ALLAH..sentiasa memaafkan kita awak..tak kira apa salah kita..kalopon dah banyak kali kita sakitkan hati dia..banyak kali kita tak dengar dia cakap apa..banyak kali kita lupakan dia..kalopon kita tak berusaha pon nak mengenali dia..dia akan tetap maafkan segala kesilapan kita selagi mana matahari tidak terbit dari sebelah barat dan nyawa tidak berada dikerongkong..selagi tu dia bagi peluang kepada kita untuk memohon kemaafan..dan pasti akan memaafkan..cukup cukup suwitt..

"Katakanlah, Wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah Yang Maha Pengampun, Maha Penyayang."
(Az-Zumar: 53)

ALLAH sentiasa menenangkan..
bila awak resah..awak tak tenang..tak tenteram.kekadang awak cari saya..tapi saya sekadar mampu bagi semangat..bagi nasihat..bagi kata kata perangsang.itu je yang saya mampu..tapi ALLAH..bila awak rasa macam ada benda tak kena dengan jiwa awak..ALLAH suruh ingatkan dia..dan dia siap janji lagi awak..dengan ingatkan dia awak akan jadi tenang..tak perlu kata apa apa..just ingatkan dia..dan bila awak selalu bersama dia..ingatkan dia..hati awak tenang je..hurmm..indah kan..
"(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram."
(Ar-Ra'd: 28)

ALLAH akan membalas perasaan kita..
kalao kita rindukan dia..dia akan rindukan kita..bila kita ingatkan dia..dia akan ingatkan kita..sampaikan kalo kita tak rindu kat dia..tak ingatkan dia..dia akan tetap jugak rindu dan ingatkan kita..
bila Dia dah mula rindukan awak, Dia bagi ujian. Dia bukan nak susahkan awak. Tapi sebab Dia nak tahu, betul ke awak cintakan Dia? Kat bibir kata cinta, tapi kat hati macam mana? Dan paling penting, Dia nak awak ingat kat Dia. Sebab Dia sangat-sangat rindu kat awak. Jadi bila diuji, awak rasa sedih, awak rasa payah, awak rasa sakit. awak mesti nangis! Tapi, bila macam ni, satu kata yang pasti awak sebut. Dan saya sangat pasti bukan hanya awak, tapi kita semua pasti akan sebut... "Ya Allah!"

Dan Dia pasti akan gembira. Sebab kita dah ingat Dia balik. Rindu yang terlerai... Sweet~~~
"Maka ingatlah kepadaKu, Aku pun akan ingat kepadamu..." (Al-Baqarah, 152)

ALLAH pendamping abadi..
Dia sangat memahami awak. Betul, Dia sayang awak lebih dari saya sayangkan awak. Tapi, Dia pun tahu fitrah seorang hamba, yang Dia sendiri ciptakan. Setiap manusia perlukan pendamping. Yang bersifat sama. Seorang hamba.
HE's forever with you..but i'm just always with you..
ALLAH sangat sangat suwittkan..

sharing is caring #4

assalamualaikum..
jum kte tgok gmbar2 bwah nie..
sme ta ngn khidupn korg??
n ini??

Miss A:i don't need a man

assalamualaikum..
yes,,hri uh lagu wonder girls : like this
mnjdi kgilaan kte..
but skrg,,lagu nie plak..
jum mnari sme2..
Miss A : i don't need a man
best un??

TABAH..

assalamualaikum..
oke,,so entry kte ntok hrini,,
kte nak cte sal seorang wanita yang berpenyakit "large secundum atrial septial defect with eisenmengers" or nme yg seng nk paham penyakit jantung berlubang dan paru2 tekanan tggi..
*sis,,pinjam gmbar ye..(from google image)
so,,wanita itu adalah kak zoey..*die seorg blogger n jurusolek
yes!!memg tdak dnafikan yg die sgt cntek n comey ble dpndg..
n die sgt2 la ceria dan ske wt lwak..*mcm da lme knal je aku niey..
but dsbalik kceriaan n klawakan die sbnrnye die sdg diuji dgn sbuah ksakitan yg die sorg je rse..*tabah bukan??
kte bce kisah die dkt mjalah dara.com (edisi january 2013)
sgt lah sdih ble bce..sbb uh lah terdetik hati nk tlis entry ktabahan die..
bkn sng kte ade msalah jantung n paru2 nk seceria akak nie..sgt kagum ngn akak nie..
kte ske bce blog die..bnyk tip n tutorial n kisah2 khidupan die lam blog die....pnilsan nye pown agak best n kdg2 klakar..*she's very strong..right??
"ingatlah....tiada penyakit yg tidak boleh diubati kecuali mati...Allah nak uji iman kita...kena sabar..dan berusaha dgn cara yang betul...jauhi perkara syirik dalam berubat..."
so,,jum kte rmai2 doa un kak zoey nie cpat smbuh n dprmudahkan sgale urusan n sntiase tabah..aminn~~

taman wetland putrajaya

assalamualaikum n salam sejahtera to all my readers..
so,,entry kli nie..kte nk share tempat yg menarik yg kte pnah pg..
tempat 2 terletak di Putrajaya..acc,,bnyk cgt taman2 yg cntek kat Putrajaya 2..
tp yg nk kte story nie nme nye Taman Wetland Putrajaya..cntek cgt view kt sne..
seprti taman2 yg len,,*wah ayt krgn aje lah kan..tmpt nie ntok briadah,,memncing*bkn mncing pmpn k,,jalan2..berkhemah,,berkelah pown bley taw n bnyk lg..
sabtu lepas kte pg sne ngn fmily..
kte kayuh bsikal ngn family,,
nek menara pandang jauh,,muzium..
best glerr...*seriyus!
so,,nah antre gmbr2 yg mnarik kte pg sne..

ni aksi berbasikal di wetland..

mcm aksi melukis,,tp sbnrnye ta..ni nk tgkap ikan sbnrnye..*mangat un??

gambar potret..

kte pose gedix2 ni sbb miang buluh uh..*ta lme lg  pokok ni jd mknn panda..
wif my sister..*yess!!sye lg gemok..jgn ckp pape lg..

oke,,nie kat muzium die..cntek bkn??*poyo je minah uh un??

yeah,,berjaya nek menare tinjau..evn mggigil lutu..gayat..*sye nk wat yes!bkn nk tnjuk kuat oke

ni la menara pandang jaoh..tp kte pggl menare tnjau je..*yes,,memg nmpk cm ta gayat mle2 n cm ta tggi..tp hakikat nye..kne nek dlu bru ase..

aksi mengayuh bsikal..

yg bju merah uh ayh kte..die jd pmandu ktorg..

oke,,abaikan mke penat berbasikal nie..
so..korang dtg la ye putrajaya nie..
klik sini law nk taw lbih lnjut..

you!!i want you know that my holy heart said like this..

assalamualaikum..
I was always thinking that love was wrong
But everything was changed when you came along...
And theres a couple words I want to say...
For the rest of my life
I`ll be with you
I`ll stay by your side honest and true
Till the end of my time
I`ll be loving you.loving you
For the rest of my life
Thru days and night
I`ll thank Allah for open my eyes
Now and forever I…I`ll be there for you

sharing is caring #3

assalamualaikum n salam sejahtera..
hrini kte nk share sal fakta olahraga plak..
almaklum lah..kte skrg da gmok..
bnyk lak owg yg mnego un??
so,,kte pown search la kat google..
mne taw dpt tips2 nak kurus scare sihat kowt..
then dpat nie..
so,,kte share la un..
oke,,korg bce la nie k??

1. BERJALAN KAKI - Jalan kaki merupakan latihan yang baik sebagai permulaan dalam diari anda. Mulakan dengan berjalan kaki selama satu jam di waktu pagi. Untuk hasil terbaik, jagalah detik jantung anda pada 70 peratus dari detik jantung maksimum (detik jantung maksimum sama dengan 220 dikurangi usia anda). Semua otot di kaki akan bergerak dan satu jam berjalan cepat akan membakar sebanyak 300 kalori.

2. BERLARI - Berlari dapat meningkatkan kesihatan kardiovaskular dan merupakan cara yang baik untuk membakar lemak tubuh. Namun, berlari dalam waktu yang cukup panjang boleh menyebabkan kekuatan otot hilang dan cedera akibat sering digunakan. Berlari setempat dapat menguatkan kelompok otot dalam kaki termasuk otot-otot yang terdapat di paha. Berlari selama satu jam dengan kecepatan sederhana akan membakar lebih kurang 760 kalori.

3. MENDAKI BUKIT - Sangat baik untuk membakar lemak sekaligus menguji kekuatan otot kaki. Jika anda meluangkan masa selama satu jam mendaki bukit, ia bersamaan dengan pembakaran sebanyak 530 kalori.

4. PERMAINAN RAKET - Seperti tenis dan badminton yang akan membuatkan otot-otot paha, lengan, bahu dan punggung bekerja secara serentak. Inginkan hasil yang terbaik, carilah pasangan yang memiliki kemampuan sama dengan anda. Satu jam berolahraga akan membakar sekitar 780 kalori.

5. REGANGAN - Cara yang paling mudah dan anda boleh melakukan regangan sambil menonton televisyen atau di bilik tidur. Mengerakkan kaki dan tangan selama setengah jam juga mampu mencegah kecederaan otot sebelum berolahraga.

6. BERENANG - Sesuai buat lelaki yang benar-benar ingin menjaga perut mereka daripada boroi. Berenang membuat semua otot tubuh bekerja dan variasikan gayarenang anda (gaya dada, kuak lentang dan kupu-kupu) sehingga membantu anda memperoleh hasil maksimum dari olahraga ini. Satu jam berenang dapat membakar 460 kalori.

7. PERMAINAN BOLA - Seperti bola jaring, bola keranjang, bola tampar dan bola baling. Selain menguatkan latihan otot tangan, permainan bola juga memberi kekuatan untuk paha dan bahu anda. Risiko untuk cedera sama dengan olahraga berat yang lain namun keberkesanannya juga tidak diragui. Bermain secara berkumpulan akan memberikan impak yang berguna untuk anda. Satu jam bermain permainan bola akan membakar kalori sebanyak 600 kalori.

8. BOLA SEPAK - Bergantung pada posisi yang anda mainkan, cukup mencabar fizikal dan minda kerana permainannya yang agak kasar dan memakan masa yang panjang. Memang olahraga ini berisiko tinggi kerana kecederaan, namun anda perlu menitikberatkan kesabaran fizikal dan emosi. Satu jam bermain bola sepak dapat membakar 700 kalori.

9. ANGKAT BEBAN - Cara terbaik meningkatkan tenaga dalaman sekaligus membina otot tubuh dan meningkatkan kesihatan secara umum. Tetapi harus diingat untuk olahraga angkat beban, anda perlu melakukan latihan regangan sebelum dan setelah berolahraga ini untuk mencegah daripada kecederaan dan memaksimakan kesihatan. Anda dapat membuat setiap kelompok otot untuk bekerja dengan mengangkat beban, tapi bentuk yang tepat cukup penting untuk menurunkan risiko cedera. Untuk memaksimumkan pembentukan otot, lakukan ulangan yang lebih dengan beban yang lebih berat. Satu jam mengangkat beban membakar sebanyak 230 kalori.

sharing is caring #2

assalamualaikum..
kali nie kte nk share petue bile msuk umah bru..
acc,,bnde nie untk kte sbnrnye..
but ta slah un law kte nk share gak??
enjoy reading..
1. Azan 
- Melaungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Ia juga baik bagi bangunan yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/rumah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.

2. Membaca surah Al-Baqarah 
- Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasululuuah s.a.w. bersabda yang bermaksud; "Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."

3. Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran 
- Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang bermaksud: "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (hadis riwayat Al-Baihaqi)

4. Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas 
- Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya 7 malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak satu kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas nabi sebanyak 7 kali, ayat Kursi sekali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.

5. Pagar Rumah Secara Islam 
- Perbuatan memagar rumah dengan menanam atau menggantung sesuatu di penjuru atau sudut-sudut tertentu di rumah atau bangunan yang diduduki dengan kepercayaan bahawa benda tersebut akan menjaga dan memelihara keselamatan penghuninya adalah perbuatan yang bertentangan di sisi Islam. Bagaimana pun ada cara yang dibolehkan dan digalakkan mengikut ajaran Islam. Caranya ialah dengan 'memagar rumah' dengan merenjis air Yassin di sekeliling rumah.

Ikut panduan berikut: 
Ambil air kemudian baca surah Al-Fatihah, ayat Kursi, Surah 3 Kul (Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas). Kemudian tiup ke dalam air tersebut perlahan-lahan hingga habis nafas. Setelah itu, jirus dan renjiskan air tersebut ke setiap penjuru rumah dengan mulai dengan penjuru yang terletak di sebelah kanan dan penjuru seterusnya, mengikut arah berlawanan jarum jam

sumber : Dato' Tan Sri Facebook 

sharing is caring #1

assalamualaikum..
hye..
kali nie kte nak share tip untuk kurus plak..


.1)        Katakan saye BOLEH!!
2)      Sarapan WAJIB di ambil..
3)      Baca kandungan gizi (label makanan)
4)      Elakkan diet sementare..
5)      Makan dgn teratur..
6)      Banyakkan pengambilan serat..
7)      Pilih makann yg menyihatkan..
8)      Lakukan senaman..skurg2 nye jalan kaki stiap hri slama 10-20 minit..
9)      Buangkan kebiasaan mengunyah di wak2 malam..
10)   Banyakkan pengambilan protien..
11)   Buang kebiasaan yg ta baik..cth:gle dripd 2 sudu ke 1 sudu..
12)   Jadikan org skeliling anda sbgai sumber inspirasi..
13)   Catit stiap perkembangan penurunan brat bdan anda..
14)   Minum air yg bersih dan mencukupi..
15)   Berat badan turun,,badan piwn sihat..
yeahh,,that all..
k.bye..
wassalam

rasa teringin #2

assalamualaikum awak semue..
korg sume sehat ta??
nie kte nk cte something..
as u'all know,,
hri uh kte ade wt entry yg bersmbung un??
ingat lg ta korang??
ha,,
yg ingat uh bgus la..
yg ta ingt uh..
meh kte tolg ingat un ea..
ingat da un??
dlu kte tringin nk jd model..
skrg nie..kte tringin nak
nak ade kembo..
korg pnah ta tringin smpai cm uh??
ye,,kte pnah..smpai 1 hri uh ter obses cgt nk kembo..
trus amek gmbo2 lam fon,,n diedit un jd kembo..
jom seee..
nie antre gmbo2 yg dieditkn..



huhu..kte tde kembo taw..
jun trtipu ngn gmbo2 nie k..
k,bye..
wassalam..

MENGAPA DOKTOR BEDAH MEMAKAI BAJU HIJAU?

assalamualaikum n salam sejahtera readers..
kali kte nk share sal dokte n wne bju yg slalu mreke pkai ble nk bedah..
oke,,slamat mmbce..:D

Mengapa doktor bedah memakai baju berwarna hijau?

Tahukah Anda ??

Selalu dalam bilik bedah kita selalu tengok doktor memakai baju hijau semasa bertugas. Kenapa?

Pada mulanya doktor dikatakan memakai warna putih kerana ia warna yang melambangkan kebersihan. Bagaimanapun, seorang doktor yang berpengaruh telah menggantikan warna putih dengan warna hijau kerana menurutnya warna hijau lebih sejuk.

Walaupun sukar dipastikan mengapa warna hijau paling sesuai bagi doktor untuk melihat lebih baik di ruang pembedahan, secara umumnya kerana hijau adalah warna berlawanan dengan warna merah.

Warna hijau dapat menyegarkan mata ahli bedah semasa melihat benda-benda berwarna merah, termasuk organ-organ tubuh yang berlumuran darah ketika pembedahan.

Melihat warna merah secara terus menerus menyebabkan signal warna merah di otak mengurangkan sensiviti terhadap variasi warna merah.

Alasan lainnya adalah, terus-menerus fokus pada warna merah akan menyebabkan pakar bedah kurang memberikan tumpuan dan mengganggu penglihatan doktor.

Jika warna baju-baju pakar bedah berwarna hijau, ilusi ini akan memudar dan tidak akan mengganggu penglihatan doktor.

Warna hijau juga adalah warna kegemaran Rasulullah ;)

Annas bin Malik mengatakan, “Warna yang paling disukai oleh Rasulullah saw adalah hijau.” Namun selain itu Rasul juga ternyata menyukai warna putih.

Psst: Ini adalah sekadar maklumat bersama sahaja. Usah kaitkan dengan perkara lain yang tidak masuk akal. Usah jadi badut tidak berbayar di sini yang tak habis-habis nak relate semua perkara dengan politik. Terima kasih di atas kerjasama yang diberikan.

copy paste sajeee..

assalamualaikum sume..
jum bace niey..
"Wanita..

Apabila kamu berkawan dengan lelaki, Ingatlah ada dua pilihan
terbentang

Yang Pertama.. Kamu jadi seperti kelapa..mudah diperoleh Diparut..
Diperah..
Dan diambil santannya.. Lepas tu hampasnya dibuang…

Yang Kedua.. Kamu menjadi sebutir mutiara.. Berada di dasar lautan..
Tersimpan rapi.. Dilindungi kulit..Bukan senang nak melihat.. Apa lagi
mendapatkannya.. hanya orang yang bertuah..
Berusaha menyelami dasar lautan..Dapat memperolehnya..Harganya mahal
sekali..Dan ia akan tersimpan selamanya..

Jadi.. Kamu pilihlah samada hendak menjadi kelapa ataupun mutiara..

Di sebalik santan.. menjadi penyedap makanan.. diperah segala
kenikmatan..
dengan mudah jatuh menjadi titisan.. akhirnya habis kari dimakan..
pulut
panggang sisa habis ditelan.. dan santan hilang tak jadi ingatan.. yang
terasa lazat hanya kari dan pulut panggang.. orang tak kenang jasa
santan..

Mutiara..tertanam di dasar yang paling dalam..sukar andai mengharap
jadi
perhatian kerana dilapisi kulit yang keras namun kiranya ditemui
insan..
akan menjadi permata hiasan.. terletak tinggi di cincin idaman.. atau
di
leher nan jinjang.. atau di lengan menawan.. makin lama mutiara
tertanam..
makin tinggi nilaian..

OLEH ITU..TENTUKAN YANG MANA SATU PILIHAN..

Menjadi santan.. mudah jadi perhatian.. tapi hanya sebentar jadi
santapan..
kemudian hilang segala nikmat dan pujian..

Menjadi mutiara.. sukar ditemukan.. namun bila dihias indah gadis
perawan..
hilang ia..tangisan mengiringi berzaman..

siape followers yg ke-100

assalamualaikum n salam sejahtera sume??
hri nie kte rajin nak menghupdate blog..
seee??
ape tjuk entry kte bkali niey??
huhu..yup,,memg sdih..
msti ade diantre korg yg ckp cmni..
*baru 100 followers..aku da beribu-ribu la..
or camni..
*eleyh,,bru 100 pown nk batak..
oh..law korg ade yg berpikir cmni memg bek la..truskan lah..
kte bkn nk batak or bangge or whatever la..
juz kte nk berkongsi je kat blog nie..
law korg ade yg ta ske,,ley la caww pi mne2 ke..
kte ta kesah..
nie kte selit un ckit tentg followers niey..

korg ley pggl die fyza..nme followers yg bertuah uh..
nah blog die..
http://fazy-fyza.blogspot.com/
singgah n follow la die k..
tme kaseh..

blog update...

assalamualaikum sume warge blogger tercinte..
lme la kte ta menaip niey..
rindu sbnrnye nak menaip..
tp sjak study nie..
da tde idea nak type..
kadang2 nak update blog kte niey..
tp tde bnde nak cte..
tkowt korg sume borg lak un??
nie pown ade mse lapang ckit..
ta taw nak wt ape..
berlatih menaip sat kat blog nie..
ta nak la tggl lme2 un..
tkowt berhantu lak.hehe
but update pown bende yg merapu2 ckit la un..
k,,i2 je nak type..
kate nak berlatih je un..hehe
selamat menyambut hari deepavali n awal muharam..
jun lpe azam bru ye kawan2..

panggilan 10 zulhijjah

assalamualaikum..
salam aidiladha..
semoge rye hji taon ni dpt mmbrikan erti pengorbanan yg bemakne lam idop korg sume..
amin....
ha,,korg da bli bju rye blum??
kalo blum,,bli skrg..haha
sebenarnye..
kte nak kongsi ckit pendapat tentang rye hji ni..
korg ta rse pelik ke??
bile rye hji je..
rmai yg wt ta kesah je..
law rye puase,,
hbis rumah cantek,,berkilat..
langsir tka,,perabot bru..
tp rye haji??
*cube korg renung2 kan
sebenarnye,,
HARI RAYA AIDILADHA dikaitkan dgn kisah pengorbanan Nabi Ibrahin yg sanggup mengornbankan anaknye Nabi Ismail untk dijadikan korban demi memenuhi perintah Allah S.W.T..tp,,ngn kuase Allah,,kibas jd pengganti Nabi Ismail..see,,begitu besar kuase Allah kan???Subhanallah...
kte rse korg da taw sal raye haji ni kan??
mcm2 pengorbanan kte lakukan..
sme ade untk diri sndri or owg len..
korban yg paling bsar adalah korban seorg ibu yg bertarung nyawe untk melahirkan ank..
nasihat kte untk korg,,
saayangi lah ibu korg coz tanpe mreke,,
korg ta dpt melihat keindahan ciptaan Alllah ni..
n tak lpe pngorbanan seorg ayh yg tdk mengenal erti penat n susah..
mreke mncri rezeki untk kesenangn family..
korg pulak??
pnah berkorban ta??
korban dri segi ape plak??
*ha,,ni korg kne renung2 kan..
jgn lak korg ckp korban cinte plak..
oke..smpai cni je cte korban kte..
nnty2 kte smbg k..
wassalam..

assalamualaikum sume..
shat ta??
ske nye ble da ade internet n da ta bz cgt niey..
rindu gler nk mnaip cm dlu lg..
huhu..
hurmm..
kte ade somethng nk cte ckit kat korg..
taw ta,,
da dkat 3 bulan aku study kat UNISEL,,
tp tde sorg pown kwn LELAKI..
*haha,,miang ta aku..
haha,,siyot un pi u nk cri jantan je kojo..
huhu,,tp ade bek nye un??
nk lelaki wt pe??
pmpn da rmai da..
*gatal btoi aku niey..
k,,bye..

assignment.

Pengertian Negara atau Definisi negara dalam KBBI (Kamus Besar Bahasa Indonesia) adalah organisasi dalam suatu wilayah yang mempunyai kekuasaan tertinggi yang sah dan ditaati oleh rakyat. Pengertian Negara lainnya yang didefinisikan dalam KBBI adalah kelompok sosial yang menduduki wilayah atau daerah tertentu yang diorganisasi di bawah lembaga politik dan pemerintah yang efektif, mempunyai kesatuan politik, berdaulat sehingga berhak menentukan tujuan nasionalnya.
pengertian negaraDari definisi negara diatas, kita bisa mengetahui bahwa unsur-unsur sebuah negara adalah sebagai berikut;
1. Wilayah
Bagaimanapun unsur negara ini sangat krusial, karena sebuah negara memerlukan sebuah wilayah tempat negara tersebut berdiri.
2. Rakyat
Tanpa rakyat, negara tidak dapat berdiri
3. Pemerintaahan yang memiliki kekuasaan / kedaulatan
Unsur ini sangat penting, karena tanpa adanya pemerintaahan yang memiliki kekuasaan dan ditaati oleh rakyatnya sebuah area atau wilayah yang berpenduduk (rakyat) tidak ubahnya seperti sebuah gerombolan orang yang tidak cucup untuk disebut sebagai negara.
Unsur-unsur negara diatas setidaknya mewakili dari pengertian negara secara umum. Disamping pengertian negara menurut kamus, kita juga bisa menemukan pengertian negara menurut beberapa pakar. Dalam literatur di wikipedia, kita bisa menemukan pengertian negara yang didefnisikan oleh beberapa ahli. Definisi negara menurut beberapa ahli tersebut antara lain;
  • Pengertian Negara menurut Prof. Farid S.
    Negara adalah Suatu wilayah merdeka yang mendapat pengakuan negara lain serta memiliki kedaulatan.
  • Pengertian Negara Georg Jellinek
    Negara adalah organisasi kekuasaan dari sekelompok manusia yang telah berkediaman di wilayah tertentu.
  • Pengertian Negara Georg Wilhelm Friedrich Hegel
    Negara merupakan organisasi kesusilaan yang muncul sebagai sintesis dari kemerdekaan individual dan kemerdekaan universal
  • Pengertian Negara Roelof Krannenburg
    Negara adalah suatu organisasi yang timbul karena kehendak dari suatu golongan atau bangsanya sendiri.
  • Pengertian Negara Roger H. Soltau
    Negara adalah alat atau wewenang yang mengatur atau mengendalikan persoalan bersama atas nama masyarakat.
  • Pengertian Negara Prof. R. Djokosoetono
    Negara adalah suatu organisasi manusia atau kumpulan manusia yang berada di bawah suatu pemerintahan yang sama.
  • Pengertian Negara Prof. Mr. Soenarko
    Negara ialah organisasi manyarakat yang mempunyai daerah tertentu, dimana kekuasaan negara berlaku sepenuhnya sebagai sebuah kedaulatan.
  • Pengertian Negara Aristoteles
    Negara adalah perpaduan beberapa keluarga mencakupi beberapa desa, hingga pada akhirnya dapat berdiri sendiri sepenuhnya, dengan tujuan kesenangan dan kehormatan bersama.
Demikian ulasan mengenai pengertian negara atau definisi negara. Semoga ulasan ini dapat membantu anda yang sedang mencari informasi mengenai definisi negara atau pengertian negara.

bussy!!

assalamualaikum..
hye korg..
lme un ta hupdate??
skrg nie un kte bru sem 1..
so,,
mcm bz ckit la..
bnyk assignment nak wt..
daftar ni la..
itu la..
bnyk un??
hurmm,,
hri uh kte ade ckp un nk wt entry yg bersmbg??
igt ta korg??
law ta igt nah kte bg korg link nye..
dah..korg igt un??
yg uh bru #1..
nnty kte wt yg #2 nye ye..
but korg kne tggu taw smpai kte ade bnyk mse free k..
luv korg sume..
tggu taw rase teringin yg #2..
wassalam..

yeayyyhh,,im back..

assalamualaikum kwan2..
yeayyyhhh,,
hrini kte free ckit..
kte da start study kt UNISEL shah alam..
kte bru blaja introduction..
tp cam best je..
bnyk btol subjek science yg kne blaja..
seronoknye..
tp.....
kte blum jmpe kawan lg..
kte ase nak tka kos plak..
nk amek masscom lak..
kte minat..
cmne ea??
oooppss!!
ape yg kte mrepek lak nie..huhu
sory la,,
kte xcited ckit sbb kte da dpt menaip n menhupdate blog nie..
bessssssseeeeeeeeeeeeeesssssssssssssstttttttttttttttttttttttttttttttttttttttnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnyyyyyyyyyyyyyyyyyyeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrreeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee..
ha,,over taw..
huhu..rndu korg sume taw..
k,la bye..
nak smbung senyummmmmmmmmmmmmmm..
:D

RINDU NYE........

assalamualaikum..
hye korg sume..
cmat hri rayeee..
rndunye nye kt blog nieyh..
un???
da lme cgt kte ta update blog nie un??
korg sume rndu kte ta??
hehehe..
kte bz cgt la..
almaklum la,,
bru jd student u la kte un..
kos pown kos org bz un..
so ta menyempat la nk hupdate..
*sory k blog ku...
ha,,
amacam korg nye EID??
best ke tidok??
taon ni kte ta dpat ase rye yg sbnar..
ta dpt pown smpai skrg mood rayoo taon nie..
mne ta nye..
nk daftar ni la,,
i2 la..
poning la jd student u..
rse cm nk cpt je hbis blaja..
nak kawin..
*gatal suda..
btw,,
kte rndu cgt nk menaip ke cni..
rindu gilerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
nnty ade mse kte update lg k..
korg tggu taw..
jun bosan2 singgah cni taw..
k,,bye..
wassalam

ku akan merindui mu blog!!

assalamualaikum..
kalian sume sihat??
*waduh2,,indon mari plak doh..*
urmm,,kte da bhnti kje da..
hri jumaat 6 july ri 2 last kte kje..
skrg nie kte dok umah jd penganggur je..
28 july nie kte mybe da nak msuk UNISEL..
kat Shah Alam..
so,,kte ta taw akan sntiase update blog ni ke tdok..
kte tkowt blog nie brsarang je..
kihkih..*glok sopan jap*
jap,,ade ke owg nk bce blog boring nie ye??
haha..
tpe la,,kre ade la 2 kowt..
k,la korg..
lpas nie mybe kte akan rndu korg sume..
rndu nk berblog,,
rndu nk blogwalking..
rndu nk usha blog2 korg yg ohsemm..
rndu nk komen2 entry kat blog korg..
rndu sume nye larh..
korg pown kne rndu kte gak ea..
k,bye..
wassalam..:)



sajo nak kongsi ni ha..

assalamualaikum..
jum bce perbualan nie..
Isnin (MULA2 BERKENALAN di stesen ktm)
Mamat : Assalamualaikum…hai awak,sy nak berkenalan dgn awk boleh x???
Minah : waalaikumussalam…boleh tapi kene jumpa mak bapak aku dulu..minta izin kalau mak bapak aku bagi..aku on je…
Mamat : waaa..boleh tahan ek awk ni…ok sy jumpa mak bapak awk…bg alamat umah awk...
Minah : ni i/c aku, cepat la salin alamat aku..
Mamat : tangan menyalin sambil tersenyum2 (dalam hati :ceh malas tol punye minah..xpe2..waa nama NURUL IMAN …lembut je nama tp perangai brutal tol..)

Selasa (SAAT SI MAMAT JUMPA MAK BAPAK SI MINAH)

Mamat : Assalamulaikum pak cik mak cik..sihat..?
Pkcik & makcik : waalaikumussalam..alhamdulillah kami sihat..tapi..anak ni siape?
Mamat : sy MOHD AIMAN.. sy datang jumpa makcik ngan pakcik ni sebab nak mintak izin nak berkenalan dengan anak pakcik yg bernama NURUL IMAN..
Pak cik : Alhamdulillah..ade lagi pemuda yg gentelmen cam kamu ni lg ye zaman skrg..sbnr ye kamu la pemuda yg pertama datang mintak izin sblm nk berkenalan dgn anak pkcik NURUL IMAN tu..
Mamat : (dalam hati: waaa bangge aku sebagai seorang lelaki sejati..)
Mak cik : Sebelum2 ni xde siape yg berani dtg..kateye..si NURUL IMAN tu garang sangat org ye..sebenarnya x..si NURUL IMAN tu org ye lembut sgt, sopan, budi bahasa, rajin dan agama ye pun baik..
Mamat : sambil angguk2 dan tersenyum2 mendengar cerita mak bapak minah (dalam hati: ceh..lembut ke??sopan ke?? Budi bahsa ke?? Xde gaye langsung..xpe2..wait n c minah)
Pakcik : pak cik izinkan anak berkenalan dengan anak pakcik NURUL IMAN…
Mamat : terima kasih pakcik makcik..

Rabu (BILA DAH DAPAT KEIZINAN..)

Mamat : awak parents awak da izinkan sy berkenalan dgn awk..
Minah : so what????ade aku kisah…..
Mamat : tersenyum dalam kebengangan (dalam hati: eh2..sabar hati..sabar…)
Minah : wei aku nak jumpa mak bapak ko plak…ni fon aku, ko salin kan alamat ko..pastu save message..
Mamat : awk nak wat pe jumpa ibu ayah sy…??(sambil tangan laju menaip alamat umah dan save message)
Minah : yg ko sibuk kenape?? ? macam mak nenek..banyak tanye..sok ko jgn ade kat umah dr jam 11 a.m sampai jam 12 p.m , ko merayap la kemane2 pun...lau ade gak kt uma aku bakar ko hidup2 depan mak bapak ko ..paham????
Mamat : ok2 ….awk,sy nak no.tepon awk…mane lah tau lau rindu2 t boleh calling2..
Minah : ooiiitt…geli aku..rindu2 ingat aku ni bini ko ke…nak termuntah aku dengar.. ko call je 999 mintak no. tepon aku kt dorang..kompem dapat..dapat pelempang..hahahahaha..
Mamat : senyum jela (dalam hati : eieieieieieieieieeieiieieie…geram ye aku..xpe2..sabar hati..sabar)

Khamis ( APABILA MAMAT BALIK KERUMAH SELEPAS JAM 12 pm)

Ibu : MOHD AIMAN..sampai hati senyap2 ye…xnk kongsi langsung kat ibu ngan ayah ye..
Mamat : apa ibu cakap ni..aiman xpaham la… (dalam kepale sambil memikir apa sebenarye telah terjadi)
Ayah : MOHD AIMAN..jangan nak main nyorok2 lah kami da tau..tadi jam 11 GIRLFRIEND kamu datang..ayah bekenan lah lau dia jadi menantu ayah..
Ibu : ibu pun setuju..cantik,sopan, budi bahasa, pandai masak, pandai amik hati orang tua..seronok ibu lau dapat menantu yg boleh jd kawan ibu…kalau kami masuk meminang NURUL IMAN minggu depan cane MOHD AIMAN..kamu setuju..?
Mamat : kalau ayah dgn ibu setuju dan suka..terus kan jela niat nak masuk minang NURUL IMAN tu… (dalam kebingungan :sejak bile plak aku de GF ni,. GIRLFRIEND yg d ckp oleh ayah dan ibu dala minah a.k.a NURUL IMAN.. peerrrrrr…gila la aku da la xkenal sape minah tu..brutal plak tu tetibe je ibu ayah nk wat menantu..xpe..jalan je…ade sesuatu kt NURUL IMAN tu sampai ibu ngan ayah pun suka..hihihi)

Jumaat (HALAL & HARAM)

Mamat : awk..minggu depan ibu ayah sy nak masuk meminang awk..xpe ke awk??
Minah : ko setuju ke mak bapak ko minang aku???
Mamat : setuju
Minah : da ko setuju wat pe tanye aku lagi..ape la... cume aku nak lau kite b’tunang aku cume nak barg hantaran telekung,sejadah dan al-quran yg ko khatam kn je..duit hantaran ikut suke ko nak bg berape..aku xkisah..10 sen pun aku terima..pastu 2 minggu je bertunang dan pastu kawin.. da kite tutup kes ni..
Mamat : amboi dasyat tol awk ni….awk ni garang la tp sweettt..( sambil tangan mamat nak pegang tangan minah)
Minah : oooiiittttttttt setan…kuar la ko dari badan mamat ni…ko tau x HARAM sentuh orang yg bukan mahram…selagi ko x lafaz “AKU TERIMA NIKAHNYA” selagi tu ko HARAM nak sentuh aku..ko ade wudu’ x???
Mamat : xde…nak wat pe…?
Minah : ko g amik sekarang..cepat la….
Mamat : merungut dalam hati sambil kaki melangkah mencari paip untuk berwudu’ (eiei minah ni cube la cakap sopan sikit ngn aku..garang cam singe..singe pun xcam dia.)

SEKEMBALI MAMAT DARI MENGAMBIL WUDU’

Mamat : awk, sy da amik wudu’..awk nak sy wat pe???
Minah : diam la..banyak bunyi la ko ni…nah amik ni AL-QURAN..ni HALAL tok ko pegang 24 jam pun,cium, pelok pun boleh…pahale bergande 1000x lau ko bace…ha…aku nak ko hafaz juzu’ 30..minggu depan kita tunang aku tau ko da hafaz semua surah dalam juzu’ 30 tu…
Jumaat (SEMINGGU SELEPAS BERTUNANG)
Mamat : awk ape kate kite tukar panggilan..sy panggil awk SAYANG dan awk panggil sy ABANG..
Minah : ooiiiittt..geli aku nak panggil ko abang..ABANG tu hanya SUAMI aku je..ko tu bukan suami aku lagi..baru tunang nak gempak2..bla la wei…ha daripada ko dok ngarot yg bukan2,..ko da hafaz pun lom juzu’ 30..????
Mamat :..emmmmmmm…da..da…nape???
Minah : ha..ha cube bace kt aku ape yg ko hafaz..
Mamat : (dengan mulai dgn surah al-fatihah dan seterus ye membace semua surah juzu’ 30 tu sampai habis…)
Minah : Alhamdulillah…pas ni ko bace plak makne2 surah dalam juzu’ amma tu..minggu depan aku nak dengar ko bercerite depan aku…
Mamat : da macam peserte pertandingan hafazan dan bercerite plak (ckp dlm nada slow)
Minah : ooiitt ko kutuk aku ek…xpe2..
Mamat : mane ade…awk memang cantik comel..
Minah : da..da..jgn nk ckp lg aku tau da aku memang cantik comel.. sbb tu ko soh mak bpk ko minang aku kn..
Mamat : tersenyum (dalam hati: ceh masuk troli sorong sendiri la weii..)

Jumaat (2 MINNGU SELEPAS BERTUNANG)

Mamat : awk..awk..awk xrase ke apa yg sy rase..sy rase cam ade sesuatu yg indah antara kite berdua la..setiap kali ingat awk mesti terase yg awk dekat sgt dlm hati sy..
Minah : ooiitt yg ko nak berjiwang karat sangat ni nape?? Bengkak telinge aku dengar..ko ingat ko berjiwang2 ni aku cair ngn ko..jgn harap la weii..da2 sekarang ko cerita kn kt aku kisah2 dlm juzu’ amma tu..
Mamat : (dalam hati : dy ni memang xde perasaan langsung..baru nak jiwang2 da xboleh..xpe..sabar hati..sabar..)
Minah : ooiitt berangan plak…aku soh cerite bukan berangan..cepat la cite aku nak dengar..
Mamat : sabar la…ngah susun ayat ni…(Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lg Maha Penyayang..dy memulakan kisah dari 1 surah ke surah yg lain hingga khatam dlm juzu amma tu)
Minah : Alhamdulillah.. minggu depan kita nikah…aku nak sehari sebelum kite nikah ko wat qiamulllaill…Allah tu Maha Melihat..lau ko xwat..ko tunggu la mase ko lafaz aku terime nikahnya mesti ko tersangkot2…
Mamat : xnk la la sy..malu la tersangkut2..ok2.insyallah sy wat…
Minah : tau plak malu..ok..ag 1..hari nikah tu aku nak ko senyum je sepanjang majlis..xkisah la waktu tu ko sedih ke.kecewa ke..yg aku nak tengok ko senyum je..paham???
Mamat : faham..awk..sy teringin nak tengok awk senyum..senyum la awk..mesti manis..slalu tengok muke garang awk je…senyum la kit wak..
Minah : ade..ade aku kisah..xboleh..lau nak tengok sgt aku senyum..tunggu hari kite nikah t..mesti ko xboleh tidur pas tengok senyuman aku yg menggoda sgt ni tau…hahahahahahahaha..
Mamat : emmmmmm..yelaaaaa….

Jumaat (HARI PERNIKAHAN)

Mamat : dengan sekali lafaz..“AKU TERIMA NIKAHNYA NURUL IMAN BINTI ISHAK DENGAN MAS KAWIN 80 RINGGIT TUNAI..”
Tok kadi : sah..sah..sah..
Minah : Alhamdulillah (terus dy sujud syukur tanpa menghirau kan org sekelilng dy)

(SAAT MEMBATALKAN AIR SEMBAHYANG)

Minah : terima kasih ABANG kerana sudi mengambil NURUL IMAN sebagai isteri abang. Bimbinglah AYANG menjadi isteri yg solehah..(sambil tangan terketar-ketar tok salam dan cium tangan suci suaminya)
Mamat : subhanallah..terima kasih SAYANG sudi terima ABANG sebagai suami mu.. (sambil mengucup dahi isteri tercinta)
(MALAM PERTAMA)
Mamat : sayang , abang xsangka plak rase ye belum sebulan kite kenal ..tetibe je da kawin..ajaib betul..
Minah : tu nama ye jodoh..kekusa Allah bang..kite hanya merancang tapi Allah juga yg menentukan segalenye..
Mamat : Sayang boleh abang tanye sesuatu…?
Minah : Tanya la abang,.(dengan nada suare yg manje)
Mamat : nape sayang dulu garang sangat ngan abang..? tapi bile ngan orang tua abang n orang tua sayang ckp sopan….?
Minah : maafkan sayang abang..ayang bukan sengaje nak berkasar dengan abang..ayang wat semua tu sebab nk uji sama ada abang sabar x dengan kerena ayang..ayang nak abang terima ayang dengan seadanya..sebab sayang xnk kite hilang kemanisan cinta selepas berkawin gare2 abang da sentuh ayang sebelum kawin..ni sekarang kite da kawin..ayang milik abang..abang boleh sentuh ayang tanpa kene sound ngan ayang lagi..hihihi..abang nape abang kawin dengan ayang…??
Mamat : subhanallah…terima kasih sayang ku kerana menjaga batasan kita selama ini..abang pilih sayang kerana Allah…lepas abang wat qiamullai yg sayang suruh wat sehari sebelum nikah baru la abang dapat jawapan bagi perasaan yg tersembunyi antara kita berdua iaitu perasaan cinta.. I LOVE U SAYANG..waktu tu juga abang baru sedar ape hikmah ye kenape sayang suruh abang menghafal juzu amma dan membace terjemahan ye..semua nya indah sayang..terima kasih sayang…sekarang pun abang sedang berusaha menghafal juzu’2 yg lain…
Minah : Alhamdulillah ya Allah kau kurniakan aku suami yg soleh (sambil tangan ye menadah doa). Abang, nape abang bagi ayang banyak sangat duit hantaran RM 20 ribu dengan kerete ALPAHRD sebijik.. kan ayang da cakap kalau abang bagi 10 sen pun ayang terima..
Mamat : sayang..anggap la tu hadiah daripada abang..berape sgt la nilai ye jika nak dibandingkan dengan nilai seorang isteri solehah cam ayang..I LOVE U SAYANG UNTIL JANNAH.. ,
Minah : I LOVE U TOOO ABANG…UNTILLLL JANNAHTUL FIRDAUS…AMINNNNNNN….:) 
 siyesly..memg  indah dunia law sume remaja cmni..

KEMATIAN PADA MALAM PERKAHWINANNYA!

Assalamualaikum
hrini nie aku nak share citer yg da wt aku
meremang..
TAJUK:KEMATIAN PADA MALAM PERKAHWINANNYA!(kisah benar)

Selepas melaksanakan Solat Maghrib, dia mulakan make-up pada wajahnya, memakai pakaian pengantin putih yang cantik, mempersiapkan dirinya untuk majlis perkahwinannya sendiri, kemudian dia terdengar azan 'Isyak dan menyedari bahawa wuduknya telah terbatal. Lalu dia berkata kepada ibunya: "Mak, saya perlu ambil wuduk dulu dan solat 'Isyak "

Ibunya terkejut: "Apa kamu gila?!! Tetamu sedang menunggu, untuk melihat kamu! Bagaimana dengan make-up? ! Nanti habis dirosakkan oleh air."
Tambah ibunya lagi: "Sebagai ibu, mak tak izinkan kamu solat sekarang! Wallahi... jika kamu ambil wuduk sekarang, mak akan tetap memarahi kamu."
Anak perempuannya menjawab: "Wallahi... saya tidak akan pergi dari sini sehingga saya melakukan solat! Ibu sepatutnya tahu bahawa tidak ada ketaatan kepada mana-mana makhluk agar menderhaka kepada Maha Pencipta.!!”

Ibunya berkata: "Apa kata tetamu nanti jika kamu muncul dalam majlis perkahwinan sendiri tanpa make-up?! Tentu nampak hodoh atau tidak cantik di mata mereka! Mereka pasti akan mentertawakan kamu! "

Sambil tersenyum, anak perempuan itu bertanya: "Adakah ibu bimbang kerana saya tidak cantik di mata mereka? Bagaimana pula dengan Maha Pencipta saya? Saya bimbang kerana, jika saya terlepas solat saya, saya tidak lagi cantik di mata-Nya "

Dia mula berwuduk, dan semua make-up pada wajah telah hilang, tetapi dia tidak peduli.

Kemudian dia memulakan solat itu dan pada masa dia turun untuk sujud, dia tidak sedar bahawa ia akan menjadi satu sujud yang terakhir!

Ya! Beliau meninggal dunia ketika dalam sujud! Pengakhiran yang besar bagi Muslimah yang berkeras untuk mentaati Tuhannya! Ramai antara mereka yang mendengar cerita ini begitu tersentuh!!

Beliau mengutamakan Allah dan ketaatan kepadaNya sebagai yang pertama dalam keutamaan hidup beliau, jadi pengakhiran terbaik yang dianugerahkan oleh Allah pada mana-mana umat Islam yang layak memilikinya!

Dia mahu menjadi lebih dekat kepada-Nya, maka Allah mengambil nyawanya pada saat di mana umat Islam berada paling dekat kepada-Nya! SubhanAllah!

Dia tidak peduli jika dia tidak indah di mata makhluk, asalkan dia cantik pada Maha Pencipta!

Wahai saudari Muslimah, bayangkan jika anda berada di tempat itu! Apa yang anda akan lakukan? Apa yang anda akan pilih: pujian manusia atau Maha Pencipta?

Wahai sekelian insan! Adakah kita ada jaminan bahawa kita akan hidup untuk minit seterusnya? Jam? Atau bulan?!!
Tiada siapa tahu apabila saat mereka akan datang? Atau bila kita akan bertemu malaikat Maut? Jadi, adakah kita bersedia untuk saat itu?

Wahai muslimah! Apa yang anda pilih: bersantai tanpa hijab atau dirahmati Allah dengan memakai hijab?

Adakah kita bersedia untuk menemui Allah tanpa hijab?

Para Muslimin sekalian, yang mempunyai "hubungan halal" atau "hubungan bebas", adakah kita bersedia untuk menghadapi hari akhirat? Esok?! Apa yang anda pilih? keseronokan dunia sementara ini atau kesenangan di akhirat?!

Semoga Allah membimbing kita semua untuk keredhaan-Nya dan memberikan kepada semua orang yang membaca kisah ini mendapat pengakhiran yang baik, amin.

[Diceritakan oleh Syeikh ‘Abdul Mohsen al Ahmad’, ia berlaku di Abha (Ibu Negeri Asir di Arab Saudi)]

10 amalan penghapus dosa..

assalamualaikum...
heee..hye korang..
hrini aku nak kongsi ngn korg
amalan2 penghapus dose..(insyaALLAH)
b4 uh,,
korg prasan ta??
aku cm bnyk post sal agme2 je..
*adekah aku nak jd ustazah??
or ALLAH nk bg hidayah kt aku??
plek ta??
oke,,ta plek pown..
tp la aku share je k..
10 amalan itu:.
  • menyempurnakan wuduk dan berjalan ke masjid..
  • solat tarawih bulan ramadhan..
  • bertaubat..
  • keluar menuntut ilmu..
  • melakukan amal kebajikan..
  • berjihad pada jalan ALLAH..
  • memberi salam dan berkata baik..
  • memperbanyakkan solat..
  • solat malam..
  • mendirikan solat..
oke..
aku juz bg isi penting je taw..
korg pham2 la mksd tersirat n tersurat uh yer..
:)

GARAM!!

assalamualaikum..
heeeeeee...
hrini aku nk share ckit info sal garam..
garam ni ada fungsi tertentu.
Patutlah garam ni kene makan time sebelum dan selepas makan.
Xkira lah, makan pagi ke, tengahari ke, malam ker...
Memang sunnah Rasulullah,,
Rasullullah setiap kali menggembara akan mengambil sedikit garam sebelum mengambil makanan or minuman...
Ini bertujuan untuk menstabilkan badan,,
meningkatkan ketahanan/imiun badan kerana setiap bumi/ tempat mempunyai udara,,megnatik dan hawa yang berlainan...


Garam ape??
Sapa nak tahu??
Garam bukit la..
bukan garam yang murah tu..
Yang seringgit lebih tu bukan ye..
Garam tu penuh dengan ASID..
Beli garam yang HALALGEL tu..
sebab mmg tentulah halal..


Macam mana nak amalkannya. (Pilihlah mana senang..)

1. Letak sedikit garam ke dalam air minum. Letak dalam botol mineral. Pastu minum bila haus.

2. Mandi garam. Ia pun elok meneutralkan tahap asid dan alkali dalam badan.

3. Cuit sedikit garam sebelum perjalanan yang jauh.

Pastu, garam ini juga, dalam seminar tu ada puan tu kata - boleh menghapuskan 300 kuman/bakteria dalam badan. - cuci perut antaranya.

Dan, orang kata boleh terhindar dari sihir, makhluk halus dan sebagainya.

Garam bukit, boleh beli kat sini,liferich.com.my
da pham??
~smber dr muke buku~